9 tips voor een succesvolle verkoop en marketing

7. jul, 2014

“Als verkoper ben je geboren”, hoor ik heel dikwijls tijdens mijn opleidingen. Niet volledig juist denk ik dan, want dat is net als zeggen: “als tennisser wordt je geboren”…

 

Het is zeer uitzonderlijk dat iemand direct de juiste sales en marketing skills van nature uit zomaar toepast. Zoals altijd, kan je je laten inspireren door ervaring van anderen. Wat zijn nu uit zo’n ervaringen een aantal handelingen of gebruiken die u kunnen helpen in het bereiken van succes in verkoop en marketing?

 

Hier negen tips:

Ten eerste: ondanks mogelijk minder positieve ervaringen, blijft het van essentieel belang om in uzelf, uw bedrijf en uw medewerkers te geloven. Twijfel maakt u zwak. Twijfel is een gevoel wat uw klant direct waarneemt, waardoor zijn portefeuille gesloten blijft. Het uitgestalde vertrouwen is een imperatief om verder te kunnen bij een prospect of een klant.

 

Ten tweede: heeft u TERECHT te weinig vertrouwen in uw diensten, dan dient u die diensten te versterken, aan te passen, die zwakte weg te werken. Een eenmalige verkoop is NIET de bedoeling, u wilt verder kunnen blijven verkopen. U stuurt vanuit de klantenwensen een bedrijf aan, en niet omgekeerd. Zorg dat de stem van de klant sterk genoeg wordt opgenomen in de organisatie.

 

Ten derde: maak een plan op. Geef een lange termijn zicht, een middel lange termijn plan, en een korte termijn plan op om uw voorziene resultaten te halen. Veel bedrijfsleiders zijn als een windmolen, die op elk signaal reageren, en doldraaien. Houdt u aan uw plan. Uw klanten kunnen af en toe voor aanpassingen ervan zorgen, probeer toch de lange termijn te bewaken. Een business plan, gekend in alle geledingen is hier op zijn plaats. Opgelet, ervaring leert dat het op papier zetten hiervan veel moeilijker is als op eerste zicht lijkt. Probeer het nu volgende kwartier de eerste krijtlijnen ervan uit te schrijven, en u begrijpt direct wat ik bedoel.

 

Ten vierde: maak direct een goede indruk. Daar zijn verschillende technieken voor. Als uw eerste indruk niet beter is dan een Nederlands pilsje, ben je gedegradeerd tot beperking van de schade.

 

Ten vijfde: leer constant bij. Betweters genoeg, maar echte kenners niet. Leer verder over uw product, over uw concurrenten, over uw klanten en hun moeilijkheden, over verkoop. Blijf up-to-date en groei met je business.

 

Ten zesde: leer goed en juist communiceren. Leer luisteren (zeer moeilijk!) en leer spreken. Zet je ongeduld opzij, en gebruik je tijd om de klant goed te doorgronden. Nadien kan je effectief goed bewoorden waarom je dienst of product de oplossing is die de klant nodig heeft. Ook daar bestaan zeer effectieve technieken voor.

 

Ten zevende: “de tijd gaat snel, gebruik hem wel”. Gebruik hem op een bedachte wijze. Voor je het weet is de werkdag voorbij. Soms vraag je je af wat je juist hebt gedaan die dag. Een doordacht gebruik van je eigen tijd is essentieel. Heb je een systeem? Daar onderscheiden zich dikwijls de ondernemers van zelfstandigen.

 

Ten achtste: ook in het gebruik van nieuwe technologieën, en nieuwe media moet je mee zijn. Kennis hiervan gaat u veel tijd kunnen doen besparen. Maak systemen op die je kunnen helpen.  Opgelet echter: gebruik het met inzicht. Een voorbeeld: Kom ik met mijn adwords echt tot mijn doelpubliek, of zit er teveel “rommel” tussen? Kan ik dat voldoende filteren? Blijf uw focus houden, en vergaloppeer u niet in de technologie om de technologie. Uw tijd is snel om, het zoeken naar deze “oplossingen” consumeren tijd. Is het een hobby? Doe het buiten de werkuren.

 

Ten laatste: "If you are not taking care of your customers, your competitor will":   Leef voor je klanten. Zij bestellen, zij betalen, zij zijn de reden van ons bestaan. Verkopen om jezelf te spijzen geeft een bizar gevoel bij klanten waardoor zij wegblijven. Gebruik uw sterke expertise ten voordele van de klant en groei samen met de glimlach !

 

Dit zijn enige gewoonten die u u eigen dient te maken om een succesvolle business te verkrijgen. Volg deze gewoonten en zij wijzen u de weg naar een succesvolle verkoop –en marketing instelling.

 

Philippe Sarens is een verkoop en business coach. Hij helpt KMO’s en corporate bedrijven te groeien dankzij bewezen technieken en strategieën. Die zorgen voor een toename van het netto resultaat binnen de 3 maand of minder. Hij is eveneens actief in experts@board en als externe adviseur in diverse bestuursorganen.